2012. november 8., csütörtök

Töltött dagadó




Méltatlanul elfeledett étel ez nálunk. Úgy alakult, hogy ritkán készítettem. Pedig emlékszem, gyerekkoromban gyakrabban került asztalra, főleg ünnepi alkalomra, vagy ha vendégek jöttek.
Ma is remek vendégváró egyébként, mert hidegen, melegen finom. Előre el lehet készíteni. Szépen tálalni, szeletelni hidegen lehet igazán. A töltelék is is sokféle, ahány ház annyi. Én készítettem már hússal, fokhagymás, pirospaprikás fűszerezéssel. A legkedveltebb azért a májas, tojásos, esetleg gombás.
A napokban gyönyörű kis darab dagadót találtam a hentesemnél. Ekkor jött az ihlet egy jó kis májas töltött dagadóra. Én csak a keskeny  részét szeretem. Most elég is volt ez a kicsi darab, kevesen vagyunk rá. Ha többet kellene csinálni, akkor is inkább több kisebb, keskeny husit vennék. Akkor jöjjön a recept.

2 fej vöröshagyma
25 dkg csirkemáj
2 gerezd fokhagyma
2 ek kacsazsír
1 tk só
1 tk majoranna
frissen őrölt bors
1 db zsemle tejben áztatva
3 db főtt tojás
2 db nyers tojás
60 dkg keskeny dagadó

20 dkg vékonyra szeletelt füstölt szalonna


A dagadót vékony élű éles késsel óvatosan felszúrtam, és még kézzel alaposan kitágítottam belülről.  Kívül belül megsóztam, zúzott fokhagymával megkentem.   A csirkemájat késsel elkapartam. A vöröshagymát apróra vágva aranysárgára pirítottam.   Hozzáadtam a reszelt fokhagymát, és a májat. Sóztam, borsoztam, majorannával megszórtam.  Kevergetve lepirítottam pár perc alatt. A zsemlét tejben megáztattam, tojásokat megfőztem.  A kihűlt  hagymás májat, a kifacsart áztatott zsemlét, az apróra vágott főtt tojást, 2 db nyers tojást, csipet sót összegyúrtam.  A dagadóba töltöttem ezt a masszát.   Hústűvel összetűztem.  Maradt ki bőven töltelék, még egy húsra elegendő lett volna.  Elővettem a hűtőből 20 dkg szeletelt füstölt szalonnát. Egymás mellé szépen sorban kiterítettem.   A májas tölteléket egyenletesen szétkentem, és  szorosan feltekertem, mint a beiglit.
A sütőt közben már előmelegítettem 220 fokra.  A töltött dagadót zsírral kikent tepsibe tettem, és ment a sütőbe. 10 perc után, a hőfokot 120 fokra állítottam, kevés vizet öntöttem a hús alá.  Lassan ezen a hőfokon sütöttem 4 órán át.  Két és fél óra után a szalonnás tekercset is mellé tettem a sütőbe.  Néhányszor a húsokat megfordítottam a tepsiben, és a szafttal meglocsoltam.  Amikor elkészült, hagymás burgonyával tálaltam.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése